Hulponlinedenhaag.nl Online hulp en advies


www.hulponlinedenhaag.nl wordt meer en meer de digitale toegangspoort naar onze dienstverlening. Van eenvoudige vragen tot langdurige trajecten.
Het is een plek waar mensen aan de hand van belangrijke thema’s online hulp en begeleiding krijgen. Ze kunnen er zelf aan de slag, vragen stellen of van gedachten wisselen met een maatschappelijk werker.

Maatschappelijk werker Tamara Jansen evalueert de reacties van gebruikers
en hulpverleners.

Anoniem
Vragen van gebruikers van de website kunnen over van alles gaan: geldzorgen, de opvoeding van kinderen, of relatieproblemen. Via de mail
of chatspreekuren staat een team van tien online hulpverleners klaar. Soms gaat het om een eenvoudige, eenmalige vraag, soms om langdurige chatbegeleiding. Tamara: ‘Mensen kunnen eventueel ook anoniem vragen stellen; dat is soms drempelverlagend wanneer het over
heftige problematiek gaat. Een man met kinderen die worstelde met zijn cokeverslaving, zocht bijvoorbeeld anoniem contact en heeft
zich uiteindelijk na chatbegeleiding aangemeld voor behandeling elders.’ Elke maand melden zich weer veel nieuwe mensen aan via de website. Behalve chatten of mailen kunnen gebruikers zelf of samen met een maatschappelijk werker een digitaal dossier aanmaken of online trainingen volgen. Een digitale bibliotheek biedt daarnaast een schat aan informatie.

Switchen
De flexibiliteit om te switchen tussen on- en offline contact en gebruikers tools te geven om zelf aan de slag te gaan, bijvoorbeeld met het
eigen online dossier of een digitaal kasboek, noemt Tamara één van de sterke punten. In de nabije toekomst zal ook de samenwerking met andere zorgverleners gestalte gaan krijgen door het gezamenlijk gebruik maken van het online dossier. Tamara: ‘Via het online dossier kunnen alle betrokkenen berichten aan elkaar sturen. Alle relevante informatie staat dan bij elkaar.’

Sleutel
De gebruikers reageren volgens Tamara enthousiast. Ze vinden het bijvoorbeeld fijn dat ze snel reactie krijgen, altijd binnen een dag, en dat ze zelf het moment kunnen bepalen waarop ze contact zoeken. Tamara: ‘De keerzijde is dat internetverkeer vluchtiger is. Je geeft soms antwoord op een vraag en hoort dan niets meer. Dan hoop je maar dat het geholpen heeft.’ De tien online hulpverleners hebben affiniteit met deze manier van werken. Dat maakt ook dat ze in staat zijn hun cliënten erbij te betrekken. Wat Tamara betreft is dat de sleutel tot het succesvol combineren van on- en offline hulpverlening. Tamara: ‘Op die manier wordt het een standaardmiddel om in te zetten.’

Tekst: Gilles de Boeuf